Clockworkpiano

Clockworkpiano er støttet af Dansk Komponistforening og Koda Kultur

  • I Clockworkpiano føres publikum rundt, som var de visere på et ur.

  • Værket er cirkulært og varer som udgangspunkt den tid, det tager publikum (viserne) at bevæge sig rundt i installationen.

  • Hvert klokkeslæt repræsenterer en specifik taktart og toneart, der afvikles via retningsbestemte højttalere.

  • På rejsen kan man kun høre det klokkeslæt man forlod, det man står over for og det man skal videre til.

  • Publikum kan opleve værket Clockwise eller Counterclockwise. De kan selv mixe deres oplevelse og i princippet bevæge sig frit.

  • Værket kulminerer i midten af "uret", hvor publikum oplever værket i 360-grader (og nu præcis kan ane alle stykker musik i én stor kakafoni).

videoen ovenfor gennemgår jeg Clockworkpiano på engelsk.

videoen nedenfor illustrerer jeg, hvordan jeg vil komponere og organisere værket.

Eksemplet fungerer bedst med høretelefoner aht. stereo-perspektiv.

  •  

  • I eksemplet står du direkte foran klokkeslæt 8.

  • Du vælger at bevæge dig counter-clockwise mod næste klokkeslæt 7.

  • Mens du står foran 7 kan du stadig høre reminiscenser fra 8              (til højre for dig)

  • Idet du bevæger dig videre kan du i det fjerne høre 6                            (til venstre for dig) mens 8 fader ud.

  • Eksemplet slutter ved ind/udgangen 5.

Her ses min første nodeskitse til værket, der danner grundlag for eksemplet.

I eksemplet starter 'lytteren' i 8 og slutter i 5.

  • ​​Værket komponeres således, at rejsen på tværs af klokkeslæt sker "seamless"

  • Publikum bevæger sig smidigt rundt i tonalitet, metrik og perioder.

  • ​​For at skabe maksimal variation repræsenterer hvert klokkeslæt (ud over en tonalitetsændring) også en metrisk og periodemæssig variation.

  • Således har 7/8 en periode på 7 takter, 6/8 en periode på 6 takter etc.

  • Værket metriske struktur spejles midtvejs, så det ikke er forudsigeligt for publikum

  • Værket vil i sin helhed opleves som 4 væsensforskellige satser.

       Teoretiske perspektiver:

  • Hvert trin på uret repræsenterer en taktart og en tonalitet relateret til kvintcirklen. Således bevæger publikum sig musikalsk rundt i tonearterne på deres rejse i værket.

  • Højttalerne i installationen placeres et præcist antal meter fra hinanden, så de enkelte satser isoleres og ikke bliver forstyrret.

  • Værket uropføres som installationsværk med højttalere men kan på sigt opføres som Clockworkstrings med strygeensembler (Derfor skrives de enkelte satser simple og som udgangspunkt monofone)

  • Clockworkstrings vil på sigt kunne opføres af Musikskolers ældre årgange som interaktivt værk.

       Matematikken bag værket:

  • Værket går i tempo 105 og alle satser opererer inden for den samme tempoangivelse.

  • Hvert 35. slag repræsenterer en varighed af 10 sekunder.

  • Værket gentages øjensynligt i et uendeligt loop - men Clockworkpiano består af præcis 27.720 slag, som alle tal fra 1 til 12 går op i.

  • Værkets reelle varighed er således 2 timer og 12 minutter.

  • Hvert 12. minut markeres en musikalsk milepæl i værket.

  • Dette sker præcis 11 gange.

  • Den 12. milepæl markerer værkets genfødsel (øjeblikket, hvor alle temaer mødes påny)

  • Således starter Clockworkpiano forfra.

       Kunstnerne bag:

  • Værket komponeres og konceptualiseres af Mathias Madsen Munch (t.v.), uddannet i filmkomposition fra Syddansk Musikkonservatorium.

  • De tekniske aspekter af værket kvalificeres af Anders Amdisen (t.h.), uddannet tonemester fra Statens Teaterskole og fungerende lyddesigner på Østerbro Teater.

  • Anders og Mathias har tidligere udviklet værker sammen herunder en lydinstallation på Teater Zebu og Børnekulturhus Ama’r i 2016.